"Tak Kerja Ke? Rugi Juga Tu Ada Ijazah Tak Kerja" Itu Bukan Ukuran Kemuliaan Isteri Disisi Allah.

Kadang-kadang mulut orang ini macam tak ada insuran betullah. Mana tidaknya, suka sangat tanya soalan-soalan yang sensitive lagi mengguris hati dan perasaan. Isu mengenai isteri tidak berkerja dan memilih untuk menjadi suri rumah sepenuh masa bukanlah satu hal yang baru. Tetapi tetap sahaja menjadi satu topik hangat dikalangan makcik-makcik serta wanita-wanita ini.

Nak-nak lagi kalau wanita itu miliki ijazah atau berpendidikan tinggi, tapi memilih untuk berkhidmat buat suami dan keluarga tersayang pasti akan dipandang sinis oleh orang sekelilingnya.



Jalan hidup seseorang itu dan penerimaan rezeki adalah berbeza-beza. Mana mungkin kita oleh samakan semuanya sekali.

Jangan cepat sentap bila ditanya soalan sebegini, cuba kita ikuti perkongsian dari saudara Muhammad Hassan, bagaimana cara menjawab soalan-soalan sebegini.

Soalan Bida'ah

"Tak kerja ke? Rugi juga tu ada ijazah tak kerja"

Inilah soalan yang selalu ditanya kepada isteri saya sekiranya saudara mara jauh datang singgah rumah kami.

Tadi pergi pasar kena lagi. Tiba tiba ada makcik saudara sebelah nenek isteri tanya soalan yang sama. Dahlah soalan pertama. Sepatutnya tanyalah khabar ke,berapa orang anak,mana suami. Ini soalan pertama pun dah macam nak perangkap.

Dan biasalah jika jawab tak kerja,nanti mereka akan bandingkan dengan anak anak perempuan mereka yang ada kerjaya.

Mujurlah isteri saya jawab soalan satu persatu dengan tenang.

Jawab isteri saya. Sekarang buat bisnes keropok,serunding dan perniagaan online. Jual kat facebook je makcik.

Tapi biasalah soalan demi soalan kau akan terima. Meniaga ni untung ke.. kenapa tak kerja pejabat je.. sayang la ijazah tu tak guna cari kerja. Soalan soalan ini jika tak sabar memang boleh jadi naga kat depan orang ramai ni.

Tapi isteri saya ni jenis perempuan melayu terakhir. Setiap soalan tu dijawab dengan baik dan lemah lembut.

Dan sangkaan saya tepat,makcik itu mula menceritakan tentang anak anaknya. Anak makcik kerja belaka. Sorang kat putrajaya,sorang kat HKL,sorang lagi kat sabah. Yang tak tahan tu berserta jawatan apa yang disandang oleh anak dia. Haaaa sangka buruk saya tepat walaupun saya membisu dari awal perbualan mereka tadi. Jahat juga saya ya.

Dan perbualan isteri berakhir apabila makcik tersebut berhasrat mahu datang ke rumah kami. Ah sudah... apa lagi dia nak sembang kat rumah kami nanti.

Tapi belum selesai lagi babak ini. Isteri menunjukan wajah yang kecewa ketika dalam perjalanan pulang. Saya kata sabarlah,jawapan awak tu mantap dah.

Isteri membalas. Tapi awak. Kenapa ada je soalan begini dari makcik makcik terutama saudara mara kita sendiri. Saya jawab. Sebelum wujud makcik makcik bawang di media sosial,yang tanya awak tadi tu,itulah antara maha guru persatuan makcik makcik bawang semalaysia. Saya melawak untuk hiburkan isteri.

Saya kata takpa jawab je baik baik jika ada yang bertanya, mungkin itu cara mereka untuk mulakan bicara. Dan mungkin juga ada diantara mereka ini tersepit dek kerana banyak keperluan dan nafkah mereka diabaikan oleh suami yang tidak bertanggungjawab,sebab itu mereka taknak terjadi kepada para isteri sekarang.

Kerja atau tidak seseorang isteri itu bukan ukuran kemuliaan isteri disisi Allah. Mulianya seorang isteri ini apabila dia Taat Allah Taat Rasul dan Taat Suami dalam perkara hak. Dan Allah janji bagi isteri solehah pilihlah syurga yang mereka mahukan.

Para isteri diluar sana yang bergelar suri rumah,saya tahu anda mungkin rasa down apabila ada soalan bidaah ini dilontarkan.

Tapi saya ada satu idea. Jika makcik makcik bawang tanya balik raya nanti jawab begini.

Oh kerja,bahagian oil&gas, bahagian pengurusan dan juga perakaunan,kadang kadang terlibat juga dalam pengurusan kesihatan bahan bahan mentah. Penat jugalah kana stanby 24jam,maklumlah makcik staffnya tak duduk diam. Gaji tu bolehlah ribu ribu jugalah. Itu pun jika bos ok dapat juga la hadiah gelang emas hujung tahun.

Konpom lepas ini makcik bawang tak tanya lagi kau soalan bidaah .

Artikel Lain

Tinggalkan Komen